Plataforma per la cultura a Gandia i la Safor "25 d'Abril"

Plataforma per la cultura a Gandia i la Safor "25 d'Abril"
Gràcies per la vostra participació. Encara podeu adherir-vos a la plataforma.

dimarts, 3 d’abril de 2012

NOU DECRET DE PLURILINGÜÍSME: FONT DE MORA NO GOVERNA PERÒ LEGISLA

La Secció d’Ensenyament d’Acció Cultural del País Valencià (ACPV) considera que el decret presentat per la Conselleria d’Educació manté els eixos fonamentals del projecte inicial de Font de Mora

Arran de l’aprovació el passat divendres 30 de març del projecte de decret de trilingüisme per part del Govern valencià,la Secció d’Ensenyament d’ACPV vol fer públiques les següents valoracions:

1a.- En primer lloc, cal dir que els decrets estan per desenvolupar les Lleis i no per a crear nous objectius socials o lingüístics.

Tant la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià com les lleis d’ordenació del Sistema Educatiu obliguen a l’Administració a que els escolars valencians dominen ambdues llengües oficials en finalitzar l’etapa obligatòria. Així doncs, només es poden garantir els drets lingüístics de tots els catalanoparlants a partir d’aquesta base, que és el coneixement d’ambdues llengües per part de tota la població. El paper que l’Administració educativa té és organitzar el sistema educatiu per tal de garantir aquest domini suficient i equivalent d’ambdues llengües oficials. I, en aquest sentit, totes les avaluacions fetes fins ara perla Conselleria d’Educació en col·laboració amb les universitats valencianes demostren que només aquell alumnat que ha realitzat el seu ensenyament tenint com a llengua base el català té un domini suficient i equivalent d’ambdues llengües oficials. Per tant, a nivell tècnic no hi ha cap dubte.

2a.- Partir de la premissa implícita que ambdues llengües estan en una situació sociolingüística d’igualtat és una falsedat evident. I, per tant, el coneixement suficient i equivalent de les dues llengües oficials només és realista garantir-lo tenint com a base inicial l’ensenyament en valencià.

3a.- Pretendre que els models lingüístics existeixen per tal de garantir els suposats drets dels pares a  triar la llengua base d’ensenyament és una premissa que obvia que els pares i mares no són els que han de decidir com s’assoleixen els objectius del sistema educatiu. La funció de garantir l’assoliment d’aquests objectius correspon a l’administració educativa amb l’aplicació de models basats en criteris pedagògics elaborats pels professionals de l’ensenyament. En aquest sentit, quan el nou decret de Plurilingüisme que proposa la Conselleria en el capítol  III article 2 estableix  que “els programes lingüístics aspiren a que les famílies puguen disposar de l’opció que faça possible que els seus fills i filles estudien en valencià, castellà...” està en realitat obviant tots els estudis i dades que basteixen el consens existent entre els professionals i utilitzant de manera electoralista el sistema educatiu.

4a.- El procés formal de diàleg obert per l’actual vicepresident quan va ocupar el càrrec de conseller en substitució del polèmic i conflictiu Font de Mora ha estat en realitat un fals diàleg: en l’esborrany aprovat divendres no es contempla cap de les propostes fetes pels representants de l’àmbit educatiu durant el curt període de diàleg i pretén crear la imatge que aquest nou decret no és comparable amb la proposta inicial del conseller Font de Mora que tant de rebuig va provocar el passat curs. Lamentablement, aquesta imatge és falsa, perquè manté vigents les línies d’actuació principals rebutjades i no es fonamenta en fets que signifiquen avanços significatius.