Plataforma per la cultura a Gandia i la Safor "25 d'Abril"

Plataforma per la cultura a Gandia i la Safor "25 d'Abril"
Gràcies per la vostra participació. Encara podeu adherir-vos a la plataforma.

divendres, 21 de novembre del 2008

Avanç curt i lent de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià

El dia 23 de novembre es complix el 25è aniversari de la Llei d'Ús i Ensenyament del València. Per a fer balanç de la llei, el Casal Jaume I de Gandia va organitzar una taula redona dirigida per Quina Barba, de l'STEPV-Safor. La principal conclusió és que l'aplicació de la llei ha sigut cur i lent.

Carme Miquel, mestra i membre d'Escola Valenciana, opina que després de 25 anys de Llei encara s'ha de superar la situació d'auto odi cap a la pròpia llengua, però al mateix temps ara hi ha més gent que s'autoestima. També, segons Carme Miquel, fa falta una component reinvidicativa ja que la llei no s'aplica a tots els organismes, per exemple, en el funcionariat.

Un punt positiu és que el món de l'ensenyament ha guanyat el carrer, per exemple, amb les Trobades d'escola en valencià. “S'ha desconflictivitat el tema de la llengua”, va comentar Carme Miquel. Un altre avanç ha sigut el número d'alumnes matriculats en valencià. S'han passat de 1.500 alumnes al 1983, als 200.000 actuals.

Per la seua banda, Isidre Crespo, de la Mesa per l'Ensenyament en valencià va explicar que la llei es queda curta. “És una llei que no és major d'edat i el poder l'asfixia”, va dir Crespo, el qual va donar a conéixer unes dades que demostres l'interés ciutadà per la llengua. Segons una enquesta de l'any 2004, el 58% creu que el valencià s'hauria d'usar més, i el 81% pensa que saber valencià és positiu per a trobar feina.

Batiste Malonda, mestre i exdirector del CP El Castell d'Almoines, va explicar que és impossible viure les 24 hores en valencià i que hi ha camps on el valencià té un rang inferior, com és en la justícia. Pel que fa a l'ensenyament, “només les escoles en valencià son les legals perquè ensenyen les dues llengües oficials”, va dir Malonda. A més, la inspecció educativa no vetlla pel compliment de la llei, sinó adorm la llei. Una dada: el 67% dels inspectors anomenats pel PP no sap valencià.

Malonda proposa aplicar el criteri de territorialitat, és a dir, que a les comarques valencianoparlants l'administració i l'ensenyament funcione de manera íntegra en valencià.